Rad akademika prof. dr. Dejana Miloševića objavljen u časopisu Optics Express

Objavljeno: Petak, 25 Mart 2022

Naučni rad “Macroscopic effects in high-order harmonic generation – a focal-averaging method based on the integral solution of the wave equation”, objavljen je u prestižnom časopisu Optics Express.

Ovo je veliki uspjeh jer je Dejan Milošević, profesor teorijske fizike na Odsjeku za fiziku Prirodno-matematičkog fakulteta Univerziteta u Sarajevu, jedini autor rada objavljenog u ovom prestižnom časopisu iz oblasti optike. Izdavač časopisa je društvo Optica (prije: OSA, the Optical Society of America). Impakt faktor časopisa je 3,894 i u prvoj je kvartili (Q1) za oblast Atomic and Molecular Physics, and Optics. Časopis je open-access i rad je dostupan na gornjem linku.

Djelovanjem jakog laserskog polja na atomske gasove može se generisati koherentno elektromagnetno zračenje u području mekih X-zraka. To su harmonici višeg reda koji imaju veliku primjenu u atonauci i generalno u atomskoj, molekularnoj i optičkoj fizici. Pored poznavanja mikroskopske kvantnomehaničke teorije tog procesa, za primjene je neophodna i makroskopska teorija. U ovom radu je razvijena jedna takva teorija koja se bazira na integralnom rješenju talasne jednačine. Teorija je testirana tako što su uspješno simulirani eksperimentalni rezultati koje su nedavno objavile dvije naučnoistraživačke grupe iz Njemačke i iz Sjedinjenih Američkih Država.

Rad je dio naučnoistraživačkog projekta Ministarstva za nauku, visoko obrazovanje i mlade Kantona Sarajevo.

hhg spectra

Na ovoj slici iz rada su predstavljeni spektri viših harmonika generisanih izlaganjem atoma neona

bicirkularnom laserskom polju. Upoređeni su rezultati dobijeni primjenom mikroskopske i makroskopske teorije.

Rad akademika prof. dr. Dejana Miloševića objavljen u prestižnom časopisu Physical Review A kao Letters

Objavljeno: Četvrtak, 24 Mart 2022

Naučni rad “Negative-travel-time quantum orbits in strong-field ionization by an elliptically polarized laser field”, čiji su autori Dejan B. Milošević i Wilhelm Becker, objavljen je u časopisu Physical Review A, koji pokriva oblasti atomske, molekularne i optičke fizike i kvantnih informacija, u sekciji Letters.

Veliki uspjeh Dejana Miloševića, profesora teorijske fizike na Odsjeku za fiziku Prirodno-matematičkog fakulteta Univerziteta u Sarajevu, je objavljivanje rada u ovom prestižnom časopisu i to u sekciji Letters. Posebno značajno je otkriće kontraintuitivnog ponašanja kvantnih orbita elektrona i negativnog vremena putovanja čestica. Pokazano je da je ponašanje čestica u mikrosvijetu različito od naših uobičajenih predodžbi. Štaviše, ovakve orbite mogu biti dominantne i eksperimentalno zapažene u raspodjeli elektrona po impulsima i to u obliku strukture koja podsjeća na zrno kafe.

Rezultati rada su objavljeni u okviru naučnoistraživačkog projekta Ministarstva za nauku, visoko obrazovanje i mlade Kantona Sarajevo.

nttime

Struktura u obliku zrna kafe (žuta oblast sa elipsom).  Negativno vrijeme putovanja (C2).

Akademik prof. dr. Dejan Milošević objavio rad u časopisu Optics Letters

Objavljeno: Srijeda, 23 Mart 2022

Rad akademika prof. dr. Dejana Miloševića pod nazivom, “Strong-laser-field-induced ionization assisted by a terahertz pulse”, objavljen je u prestižnom časopisu Optics Letters.

Ovo je veliki uspjeh jer je Dejan Milošević, profesor teorijske fizike na Odsjeku za fiziku Prirodno-matematičkog fakulteta Univerziteta u Sarajevu, jedini autor rada objavljenog u ovom prestižnom časopisu iz oblasti optike. Izdavač časopisa je društvo Optica (prije: OSA, the Optical Society of America). Impakt faktor časopisa je 3,776 i u prvoj je kvartili (Q1) za oblast Atomic and Molecular Physics, and Optics.

Rad se odnosi na potpuno novu oblast – jonizaciju atoma i molekula infracrvenim laserskim impulsom u prisustvu terahercnog (THz) pulsa. Iako terahercno zračenje nije dovoljno jako da samo jonizuje metu, ono potpuno mijenja dinamiku procesa jonizacije. U ovom radu je objašnjeno kako se terahercni puls može iskoristiti da se kontroliše proces jonizacije jakim laserskim poljem. Vjerovatnoća procesa i maksimalna energija oslobođenih elektrona mogu biti znatno povećani u odnosu na one u odsustvu terahercnog polja.

Rad je dio naučnoistraživačkog projekta kojeg finansira Ministarstvo za nauku, visoko obrazovanje i mlade Kantona Sarajevo.

thz zracenjeNa slici su prikazani kombinovano terahercno polje i lasersko polje(zelena linija na glavnom dijagramu i panel u gornjem desnom uglu)

Objavljen rad u prestižnom časopisu Physical Chemistry Chemical Physics

Objavljeno: Subota, 12 Mart 2022

Elliptic dichroism in strong-field ionization of atoms subjected to tailored laser fields

25. februara 2022. godine naučni rad “Elliptic dichroism in strong-field ionization of atoms subjected
to tailored laser fields”, čiji su autori Wilhelm Becker i Dejan B. Milošević, objavljen je u prestižnom časopisu Physical Chemistry Chemical Physics (link na rad).

Objavljivanje naučnog rada u ovom prestižnom interdisciplinarnom časopisu čiji je izdavač Kraljevsko hemijsko društvo iz Velike Britanije (the Royal Society of Chemistry, UK) predstavlja veliki uspjeh. Impakt faktor časopisa je 3,676 i u prvoj je kvartili (Q1) za oblasti Physical and Theoretical Chemistry i Physics and Astronomy.

U radu je analiziran proces jonizacije pomoću jakih kompleksnih laserskih polja. Uveden je parametar eliptičkog dihroizma koji je povezan sa promjenom spektara i raspodjele impulsa oslobođenih elektrona pri promjeni predznaka elipticiteta jonizirajućeg polja. Pokazano je kako se analizom inverzionih i refleksionih simetrija raspodjele elektrona po impulsima mogu izvesti zaključci o prirodi procesa jonizacije i o strukturi i dinamici atoma i molekula. Pored eliptički polarizovanog polja, pažnja je posvećena posebnoj vrsti kompleksnog polja, tzv. BEOTC (Bi-Elliptical Orthogonally polarized Two-Color) polju, koje je uvedeno u okviru naučnoistraživačkog projekta Ministarstva za nauku, visoko obrazovanje i mlade Kantona Sarajevo.

pccp slika

Na ovoj slici iz rada je prikazan parametar eliptičkog dihroisma (od −1 (plavo) do +1 (žuto)) za jonizaciju atoma argona jakim ω–2ω BEOTC poljem elipticiteta ε = 0.4 i 0.6.

Objavljeno: Srijeda, 03 Novembar 2021

Dana 18.10.2021. godine objavljen je rad pod naslovom “Attosecond pulse trains with elliptical polarization from an orthogonally polarized two-color field” u američkom časopisu Journal of the Optical Society of America B. Autori rada su dr. Dino Habibović i akademik prof. dr. Dejan Milošević sa Odsjeka za fiziku Prirodno-matematičkog fakulteta Univerziteta u Sarajevu i prof. dr. Wilhelm Becker sa Max Born instituta u Berlinu.

U objavljenom radu autori analiziraju mogućnost generisanja atosekundnih pulseva generacijom harmonika višeg reda (HHG) pomoću ortogonalnog bihromatskog laserskog polja (OTC). Ovi pulsevi su od velike važnosti za ispitivanje različitih fizičkih, hemijskih i bioloških procesa koji se odvijaju na subfemtosekundnoj skali (1 femtosekunda = 10-15 s). Jedan način za generisanje ovakvih pulseva podrazumijeva korištenje ultrakratkih laserskih snopova (tzv. few-cycle laseri) čije je vrijeme trajanja pulsa toliko kratko da obuhvata svega nekoliko optičkih ciklusa. Drugi način za dobijanje atosekundnih pulseva je baziran na tzv. ‘polarization-gate’ tehnici koja je zasnovana na činjenici da je vjerovatnoća emisije harmonika veoma osjetljiva na elipticitet laserskog pulsa, tj. naglo opada sa porastom elipticiteta. Stoga je 1994. godine Corkum predložio korištenje laserskog snopa sa vremenski-zavisnim elipticitetom za generisanje atosekundnih pulseva. Kasnije su razvijene brojne druge metode za generisanje ultrakratkih pulseva kao što je metoda zasnovana na korištenju dva kružno polarizovana polja od kojih je jedno few-cycle, dok je drugo dugo lasersko polje, ili pak metoda koja koristi kružno polarizovani snop zajedno sa koplanarnim statičkim laserskim poljem.

Opširnije: Generacija atosekundnih pulseva pomoću ortogonalnih bihromatskih laserskih polja

Objavljen pregledni rad u časopisu The European Physical Journal D

Objavljeno: Četvrtak, 21 Oktobar 2021

Jučer je u naučnom časopisu The European Physical Journal D objavljen pregledni naučni rad pod naslovom “Quantum interference and imaging using intense laser fields” u koautorstvu člana grupe SAMOPHYSICS doc. dr. Benjamina Fetića u saradnji sa kolegama iz Njemačke, Španije i Južne Koreje. Rad je nastao na osnovu prezentacije i diskusije koju su autori održali na online konferenciji „Quantum Battles in Attoscience“ održane u julu 2020. godine. U radu je predstavljen presjek dosadašnjih otkrića na polju intereferencije elektronskih talasnih paketa nastalih jonizacijom atomskih i molekularnih meta ultrakratkim laserskim poljima kao i otvorena nova i stara pitanja u vezi interpretacije rezultata koji se opažaju u eksperimentima.

Rad se može pogledati na poveznici https://link.springer.com/article/10.1140/epjd/s10053-021-00269-3.

Novi naučni uspjeh članova grupe SAMOPHYS

Objavljeno: Srijeda, 17 Mart 2021

17. marta 2021. godine rad “High-order phase-dependent asymmetry in the above-threshold ionization plateau“ („Fazno-zavisna asimetrija višeg reda u platou jonizacije iznad praga“), čiji su koautori doc. dr. Benjamin Fetić i akademik prof. dr. Dejan Milošević sa Odsjeka za fiziku Prirodno-matematičkog fakulteta Univerziteta u Sarajevu, objavljen je u američkom časopisu Physical Review Letters, najboljem časopisu iz fizike u kojem se objavljuju kratki radovi (Letters; impact factor 8,385 za 2019. godinu). Objavljeni rad je rezultat saradnje naših naučnika sa dvije eksperimentalne naučnoistraživačke grupe, jednom iz Jene, Njemačka (11 koautora sa Instituta za optiku i kvantnu elektroniku i Helmholtzovog instituta) i drugom iz Segedina, Mađarska (7 koautora sa instituta ELI-ALPS, gdje je izvršen eksperiment). Teorijski proračuni i simulacija eksperimenta su realizovani na kompjuterskoj opremi (klaster tipa Beowulf sa 88 CPU jezgri i preko 200 GB RAM-a i server Dell PowerEdge R940 sa 80 CPU jezgri i 256 GB RAM-a na kojem su rađeni TDSE proračuni) Katedre za atomsku, molekularnu i optičku fiziku  Odsjeka za fiziku u Sarajevu. Pored simulacije eksperimenta, doprinos naučnika iz Sarajeva je i fizikalno objašnjenje novootkrivenog procesa, kao i obimni dopunski materijal u kojem je detaljno predstavljena teorija korištena za simulaciju i objašnjenje rezultata eksperimenta.

Opširnije: Novi naučni uspjeh članova grupe SAMOPHYS